Sunday, February 13, 2011

Aurat dalam rumah sendiri

Assalamualaikum.

Tiba2 rasa nak becakap isu aurat. Bende lame. sebelum akhil baligh lagi dah tau.
aurat perempuan, menutup seluruh anggota badan kecuali muka dan pergelangan tangan (ayat jawapan exam fiqh mase sekolah agama kecik2 dulu).
aurat lelaki dari pusat sampai lutut (pun jawapan buku teks dulu2).
oklah boring, buang mase je ulang.

Isu aku skang ni adalah, aurat aku dengan sepupu laki2 belah mak aku, dan dengan pak-pak sedara yang kawin dgn adik badik perempuan mak dan ayah aku.oh dan juga, abang2 ipar (in my case, i anak tunggal, sepupu ipar yang lelaki).

feww..sumpah..selama ni aku neglect kot benda ni. bukan ape, tak tefikir. yelah, rasa selamat, dalam rumah sendiri. bukan orang lain, family members, relatives sendiri. pedulik ape.

tak boleh izzati, tak boleh. Sekarang, kamu dah tau, dah ade ilmu, amalkanlah. apa guna, ada ilmu, tapi tak amal? ibarat ada akaun facebook, tapi takde kawan. (what the heck?)

aku mula sedar benda ni start aku form 4, dulu, masa mula islamisasi berlaku dalam diri aku, sebab masuk mrsm jasin, n now known as mrsm TGB. bermulalah, isu tudung kene jahit kat tengah, kalau tak jait kene letak 3 pin. jangan sengseng lengan, stokin pakai, stokin jarang kene maki, tudung kene jatuh, tak boleh simpang tudung...
blueck..bosan2..lame issue..dah belalu dah zaman tu..

time kasihla akak2 senior yg poyo, yg menegur sana sini, alhamdulillah, kerana anda, saya maintain bertudung tutup dada, kerana anda saya dah tak pakai tshirt 3 suku, dan berstokin bila keluar. alhamdulillah. dulu saya buat ni semua atas dasar peraturan, akhirnya saya berjaya ikhlaskn hati saya utk lakukan ini semua kerana Allah dan atas dasar tak nak carik pasal dgn Allah. terima kasih. jasamu dikenang.

ok, melalut dah ni, isu yg aku nk cakp ni, isu aurat dgn family members yg aku senarai tadi. ok, semenjak dari aku form 4, and dah agak2 insaf bab2 aurat ni, aku pon mula la nak ambik inisiatif, untuk mengenakan tudung di dalam rumah.

lokasi:rumah wan
(suasana kampung yang meriah, sanak saudara pulang ke kampung, berkumpul bersama)

scene 1
X: Ko ape hal betudung2 ni ti? ko nak pi mano? (loghat negeri sembilan)
aku:...

scene 2
Y: ko ape sal betudung ni ti? ko malu dgn bang XXX ke?
aku:...

well, susah jadi aku, nak berjuang dalam keadaan family aku, yg nk kata jauh dgn islam tu, takde la, semayang la jugak diorg, but u know..muslim biasa..tatau la nak istilahkan mcm mana. but, that's how it is. agak dilema la.

mak ayah aku pon tak pernah tegur. sume bende aku kene buat sendiri2, sorang2. kalau nak ikutkan, sedara mara aku yg perempuan yg lain tu, tak pyh nk jaga sgt, sebab, sepupu aku yg laki2 tu, adik beradik ng diorg. kirenye, dalam ramai2 cucu wan aku tu, mmg aku la yang wajib amik extra precautions tuk hal2 macam ni.

eh cop2..not exactly, they still have to think about my ayah, nak ikutkan itu aurat. haih, oi korang, jom la pakai tudung. ko ingat tak dosa ke korang tunjuk rambut korang depan bapak aku, depan paktam?depan bang wan hah?
aish..siot tol..

mujahadah.
yes, that's the keyword. perubahan menuntun perngorbanan. betul, once bile dah betudung dalam umah sendiri, orang akan heran, bertanya, pelik, sebab cara kite befikir tak sama macam diorang.

Pasni kalau aku balik kampung, aku dah kene betudung 24 jam, tgklah, kalau sume pempuan, aku tanggal la, rimas kot. gtulah nampaknya. This is my choice. for my own sake, dunya wal akhirah.

kalau ade sape2 yang rasa nak ikut, jom la.

"biar letih kene seksa didunia, daripada sakit diseksa diakhirat kelak"

Ku mohon kau pinjamkan izzah buat diriku ya rabb.

8 comments:

White Dress said...

izzati!
u remind me of one of my senior's post regarding this issue as well
nah cube baca ni :

http://itnayadeqsue.blogspot.com/2010/08/summers-lesson-4-dakwah-pada-keluarga.html

juita said...

i face that kind of problem too!
'xyah la pakai tudung dalam umah, bukan ada sape2, ada sedara2 je'

sedih kan bila yg ckp tu dah beruban kepala.

NUR IZZATI ZULKIFLY said...

Lin: thanks for the link. Tgk tajuk pon dah insaf.
Pemilik hati: haih, tahap kepala dah beruban dah, tu lagi susah nak dinasihat.

White Dress said...

agree. but bukan salah ibu yang mengandung. maybe dah x ad org nak jelaskan to them. not their fault.. alah. kita dulu pun mcm tu jgk kan. alhamdulillah kita diberikan kefahaman skrg. Mungkin kefahaman tu diberikan utk kita sampaikan kepada org2 yg dekat dgn kita. :)

dun wori. ap2 pun Allah lah yang memegang hati manusia. kita hanya mampu memberitahu, menasihati dan saling mengingatkan. betul x? =)

wallahu alam

Adlyn Farouk said...

haha u should meet my mother.

NUR IZZATI ZULKIFLY said...

what's up with ur mum? haha

Anonymous said...

1st skali... tahniah sgt2!!

u should pray more as 2give u strength.. kt lua sne rmai org y knon nye sdar xpatt bkak aurat (xkira la xpakai tdung ke,kai bj kcik2 lgn pndek ke) dpn y bkn muhrim dpa.. but still wat jgk...

dpa claim kte ssah la..kalo ati xikhlas wat pe la.. nti tkut org pndang plik la..ckp kalo kai tdung ati jhat wat pe la..n mcm2 lg.

tp kte kne taw,,islam tu bkn dgn cita2 ataw angan2..

ISLAM ITU MSTI PERCAYA DGN ATI,DILAFAZKAN DGN LISAN DN DILAKUKAN DGN AMAL.. so tanpa amal tu ape kes...

n i noe...cmpletely noe how much its hurt to chnge..tmbah2 bckgrnd fmly tu sndri...tmbah2 kalo parents xpntgkn pn,malah kalo fmly tentang lg haa...

tp igt la...brg sape y berhijrah/berubah u kebaikan demi allah, nescya allah akn tlg.. insyallah..tak rugi kalo nk jd baik ni... bisikan syaitan je sume tu..

last skali,dont 4get to pray..pray...and pray... cube ikhlaskn ati kalo xikhlas pn..sbb ALLAH MAHA MEMBOLAK-BALIK KAN ATI HMBA2 NYE..

WALLAHU'ALAM

NUR IZZATI ZULKIFLY said...

Thx for ur comments mr/mrs anonymous. I know it's a hard time for me, hidup dalam family yg not really bother about aurat ni semua. They do bother but tak berapa pedulik. Sama2 doakan utk kite semua kuat dan terus berjihad.